Zalety i wady planu badawczego z powtarzanym pomiarem

Plany z powtarzanymi pomiarami
Plan z powtarzanym pomiarem – typ planu eksperymentalnego, w którym każda osoba badana bierze udział w każdym warunku eksperymentu (tzn. pomiar jest powtarzany dla każdej osoby).

ZALETY:
– plan ten wymaga niewielu osób badanych, jest więc idealny w sytuacji, kiedy badacze dysponują ich małą liczbą
– wygodny, zwiększa efektywność
– eksperyment przeprowadzony w ten sposób jest z reguły bardziej wrażliwy (wrażliwość eksperymentu odnosi się do zakresu, w jakim jest on w stanie wykryć różnice w zmiennej zależnej wywołane wpływem zmiennej niezależnej), aniżeli eksperyment oparty na planie grup niezależnych – jest to szczególnie atrakcyjne dla badaczy, którzy badają zmienne niezależne o słabym (trudno dostrzegalnym) wpływie na zachowanie
– czasami, jego stosowanie jest po prostu konieczne
– eliminuje zakłócający wpływ różnic indywidualnych, ponieważ te same osoby są przypisane do każdego poziomu zmiennej niezależnej

WADY:
psycholodzy twierdzą, że może wystąpić efekt wprawy (zmiany zachodzące w osobach badanych w związku z wielokrotnym testowaniem; na efekt ten składają się czynniki pozytywne (np. znajomość zadania) jak i negatywne (np.nuda), który stanowić może zagrożenie dla trafności wewnętrznej eksperymentu
– nie można go wykorzystać do badania psychologicznego różnic indywidualnych, takich jak wiek lub płeć
– nie jest odpowiedni gdy poziomy zmiennej niezależnej wyrażają jakąś sekwencję następujących po sobie zdarzeń ( np. zwierzę nie może znaleźć się w grupie kontrolnej, kiedy przeszło już uszkodzenie mózgu)
– nie nadają się tu eksperymenty, w których wprowadzenie poszczególnych warunków zajmuje dużo czasu
– plan ten nie powinien być stosowany, kiedy oczekuje się nieliniowych efektów wprawy
– nie można używać zadań nieodwracalnych

Dodaj komentarz